• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33177
+
-

لزوم تقویت مراکز مشاوره‎ پیش از ازدواج


محمد مشیری| خبرنگار:

نبود شناخت کامل طرفین از همدیگر، نبود مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی 2 طرف، نرسیدن زن و مرد به بلوغ روانی، عاطفی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، ناپختگی یا رشد ناقص اجتماعی، فاصله کم میان خواستگاری تا ازدواج و بیکاری از علل اساسی رشد آمار طلاق در کردستان است.
 در همین زمینه گفت‌وگوی همشهری را با «کیومرث احمدی»، دکترای جامعه‌شناسی، در ادامه می‌خوانید.


از برنامه‎های پیشگیری از طلاق بگویید.

 دولت و نهادهای حمایتی در چند سال اخیر در مسیر ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج اقدامات موثری انجام دادند. از جمله برگزاری جشن‌های ازدواج برای اقشار خاصی از جامعه مانند دانشجویان، جوانان، کارمندان و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حامی اقشار بی‌بضاعت همچون کمیته امداد و بهزیستی و ضمن آن هدایایی به زوجین جوان اهدا شده است.

در اقدامی دیگر این زوج‌ها را به اردوهای ایرانگردی فرستاده‌اند و ده‌ها برنامه دیگر اجرا شده تا جوانان به ازدواج ترغیب و تشویق شوند. همچنین رسانه ملی و مطبوعات برنامه‌های وسیعی را در مسیر فرهنگ‌سازی و ترویج ازدواج اجرا کرده‌اند، اما به‌جز مواردی نادر، برنامه‌هایی در شناساندن پیامدها و آثار سوء طلاق بر فرد و خانواده و جامعه تولید و اجرا نشده است و نتیجه همان است که می‌بینیم. 

علل اصلی طلاق در کردستان کدام است؟ 

آمارها نشان می‌دهد 85 درصد از مراجعان طلاق به دادگاه‌های استان در نخستین سال‌های ازدواج تصمیم به طلاق و جدایی گرفته‌اند و از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند. این مشکلات در 6 ماه اول سال جاری شیب تندی را نشان می‎دهد. زنان درخواست‌کننده، تحصیلاتی کمتر از دیپلم دارند و از همان ابتدای ازدواج با هم اختلاف داشته‌اند و یکدیگر را به‌خوبینشناخته‌اند. با توجه به روند افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در سال‌های اخیر نیاز است که جوانان قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه و این مراکز تقویت شود و تا سن شایستگی یعنی زمانی که زوجین به بلوغ جنسی، روانی و اجتماعی نرسیده‌اند اقدام به ازدواج نکنند، درباره مرد مورد نظر تحقیق کنند تا به شناخت کافی برسند، انتخاب‌هایشان را با نظام اعتقادی، رفتاری خانواده منطبق کنند و معیارهای خود را با بزرگ‌ترها و مشاوران خانواده  مطرح کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید